از چوبی تر اما بی جان ، از چوبی بی جان ولی زنده ، در آن موجود زنده توانستیم امیدی پیدا کنیم و پس از سالها انتظار به اینجا رسیده ایم .شرکت طوطیای یزد

جدول خواص خشکبار

نام ویتامین آ ویتامین ث آهن کلسیم چربی پروتئين کالری
نخود ۲۹ ۱/۵ ۷۵ ۱/۱ ۷/۱۹ ۲۱۵
بادام ۵/۲ ۲۲۰ ۵۹ ۸/۲۰ ۶۵۵
انگور ۰ ۳۱ ۲/۰ ۲۰ ۱/۰ ۷/۰ ۲۲
انجیر ۱۶۲ ۵ ۱ ۸۰ ۲/۰ ۳/۱ ۲۷
خرما ۲۵ ۳ ۷۴ ۱۲۰ ۴/۰ ۵/۲ ۳/۷

 


پروتئین

پروتئینها مواد آلی بزرگ و یکی از انواع درشت‌ملکول‌های زیستی هستند که از زیرواحدهایی به نام اسید آمینه ساخته شده‌اند. پروتئین‌ها مانند زنجیری از یک کلاف سه‌بعدی بسپارهایی هستند که از ترکیب اسیدهای آمینه حاصل می‌شوند. اسیدهای آمینه مثل یک زنجیر خطی توسط پیوند پپتیدی میان گروه‌های کربوکسیل و آمین مجاور به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک پلی پپتید را به وجود بیاورند.

ترتیب اسیدهای آمینه در یک پروتئین توسط ژن مشخص می‌شود. اگرچه کد ژنتیک ۲۰ تا اسید آمینه استاندارد را معرفی می‌کند، در بعضی از اندامگان‌ها (ارگانیسم‌ها) کد ژنتیک شامل سلنوسیستئینو در بعضی از آرکی‌باکتری‌ها پ یرولزین می‌باشد. گاهی در پروتئین‌ها دگرگونی به وجود می‌آید: یا قبل از آنکه پروتئین بتواند به وظایفش در یاخته عمل کند و یا به عنوان قسمتی از مکانیسم بازرسی. پروتئین‌ها معمولاً به یکدیگر می‌پیوندند تا یک وظیفه‌ای را با یکدیگر انجام دهند که این خود باعث استوار شدن پروتئین می‌شود. چون ترتیب‌های نامحدودی در توالی و طول زنجیره اسید آمینه‌ها در تولید پروتئین‌ها وجود دارد، از این رو انواع بی‌شماری از پروتئین‌ها نیز می‌توانند وجود داشته باشند.[۱] پروتئین‌های درون‌یاخته‌ای در بخشی از یاخته به نام ریبوزوم توسط آران‌ای (RNA) ساخته می‌شوند.

در ژانویه ۲۰۱۵ (بهمن ۱۳۹۳) دانشمندان آمریکایی و استرالیایی موفق به بازیافت پروتئین شدند. آنان با استفاده از اوره و نوعی همزن مخصوص، تخم مرغ آب پز را دوباره به تخم مرغ خام تبدیل کردند.[۲]


کالری

کالری (به انگلیسی: Calorie) برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط نیکلاس کلمان[۱] به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. واژه کالری از واژه لاتین calor به معنی گرما گرفته شده است. بین سال‌های ۱۸۴۱ و ۱۸۶۷ این لغت به فرهنگ‌های انگلیسی و فرانسوی اضافه شد.

کالری به دو صورت تعریف می‌شود:

  • کالری کوچک یا گرم‌کالری (نماد:cal) که برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای ۱ گرم آب در فشار هوای ۱ اتمسفر به اندازه ۱ درجه سلسیوس.
  • کالری بزرگ یا کیلوگرم‌کالری(کیلوکالری) (نماد:Cal[۲] یا kcal) که همان کالری غذایی (به انگلیسی: food calorie) است و مقدار آن برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای °۱ سانتیگرادی ۱ کیلوگرم آب.

۱ یک کالری بزرگ برابر است با ۱۰۰۰ کالری کوچک.(میزان انرژی غذایی که می‌خوریم با کیلوکالری اندازه‌گیری می‌شود[۳])

این واحدها سالها در سیستم اندازه‌گیری متریک استفاده می‌شدند. در سال ۱۹۴۸، جامعه علمی تصمیم گرفت که چون در گرما (مانند کار) انرژی منتقل می‌شود یکای SI[۴] برای گرما باید همان ژول باشد.

  • ۱ کالری کوچک تقریباً برابر است با ۴٫۲ ژول (به طور دقیق ۴٫۱۸۶۸ ژول[۵])
  • ۱ کالری بزرگ تقریباً برابر با ۴٫۲ کیلوژول می‌باشد.

یک کالری عبارت است از مقدار گرمای (انرژی) لازم برای اینکه دمای یک گرم آب را از ۱۴٫۵ درجه به ۱۵٫۵ درجه سلسیوس افزایش دهد.